Nieuw Normaal Organiseren

zet traditionele HR-instrumenten in een nieuw perspectief

 
klapekster_web.jpg
 

Maandagavond, VPRO, Tegenlicht! Wellicht heeft u het gezien, zo niet dan raad ik u aan het programma via internet te bekijken, zeker als duurzaamheid u ook raakt! De uitzending ging over Cleantech; diverse technische innovaties die bijdragen aan een schonere en milieuvriendelijkere wereld. Het waren niet alleen de technische innovaties die mij in dit programma aanspraken maar ook en misschien wel vooral, de wijze waarop deze tot stand waren gekomen. Niet het geld verdienen stond centraal, wel de manier waarop de verschillende ondernemers passie hadden voor duurzaamheid en vandaaruit iets toe wilden voegen aan een betere, leefbare samenleving. Nieuwe technologieën niet voor jezelf houden en daarmee (economische) waarde voor je zelf (de organisatie) creëren, maar deze technologieën zo snel mogelijk delen om daarmee je doelstelling (de bijdrage aan een schonere, leefbare wereld) te realiseren. Co-creatie, sociale betrokkenheid, passie en creativiteit; termen die direct bij me opkwamen toen ik de uitzending bekeek. Waar het om ging, was dat deze ondernemers betekenis gaven aan hun werk door hun passie voor duurzaamheid te combineren met hun vakmanschap en de toegevoegde waarde voor de samenleving en/of klant; extern dus! Een betekenis die verder ging dan louter en alleen de financiële betekenis in termen van geld verdienen!


Volgens mij het ook juist die toegevoegde waarde voor de externe klant en/of de samenleving, die betekenis geeft aan je werk. Dat levert betrokkenheid en passie op! Maar hoeveel ondernemers/bedrijven hebben een passie, een droom? En als ze deze hebben, weten ze deze dan ook over te brengen? Hoeveel medewerkers ervaren betrokkenheid en toegevoegde waarde voor de klant?

U? Uw bedrijf?

Weet u wat de droom van uw organisatie is, wat zij willen bijdragen? En stelt u uzelf wel eens de vraag hoe u door uw werk bij zou willen dragen aan een betere samenleving? Als u deze vraag ontkennend beantwoordt, voelt u zich dan nog betrokken bij uw bedrijf en uw werk? Wat zijn uw talenten om uw droom te verwezenlijken? Of vindt u dit maar rare vragen? Betekenis geven aan je werk en betrokkenheid creëren doe je door antwoorden te zoeken op deze vragen. En ook door samen met anderen hierover in gesprek te gaan. Samen nieuwe dingen bedenken of problemen oplossen en daar lol en plezier aan beleven. In essentie komt het er op neer dat, willen we evolueren naar een duurzame en betekenisvolle organisatie met betekenisvol werk, we mensen aan moeten spreken op hun passie! Als we daarin slagen dan zijn we in staat duurzaamheid te integreren in ons leven en gaat werk meer betekenen dan enkel en alleen een middel om geld te verdienen.

Maar ja, hoe vaak gaan we met medewerkers in gesprek over hun passie, professie en de waarde die deze passie kan hebben voor de klant? Te weinig denk ik! Als ik alleen al kijk naar waar de discussies zich op richten bij Het Nieuwe Werken, duurzame inzetbaarheid en vitaliteit dan zie ik in de verschillende publicaties slechts weinig terug van de bovengenoemde vragen. Teleurstellend was dan ook het bericht dat op 23 april 2012 in P&O-actueel verscheen over HNW waarin werd gemeld dat werkgevers dit zien als kostenbesparing en werknemers dit als meer flexibiliteit in werktijden. Gemiste kansen?

 

Proeverijen: Nieuw Normaal Organiseren

 

Genoeg van bureaucratie en excelmanagement?

 

Neem deel aan interactieve en werkende bijeenkomsten waarin je samen met anderen onderzoekt, bespreekt en ervaart hoe het anders kan.

Meer informatie:

nieuw-normaal-organiseren